26.7.2018

Virtuaalitodellisuus

VRET (Virtual reality exposure therapy) eli virtuaalinen altistusterapia esimerkiksi fobioiden ja muiden pelko- ja ahdistustilojen hoitamiseen. Altistuksella pyritään vaimentamaan niitä pelkoreaktioita, jotka muodostuvat mielessämme informaation prosessoinnin tuloksena.

Käytettävä virtuaalitodellisuuslaitteisto on HTC Vive-järjestelmä, joka mahdollistaa myös virtuaaliympäristössä kävelemisen rajatulla alueella. Tämä mahdollistuu kahdella sensorimajakalla, jotka mittaavat ihmisen liikettä. Immersion ja läsnäolon kannalta on merkittävää, että altistuksessa mahdollistuu kävelemisen myötä lisää fyysisiä ulottuvuuksia. Järjestelmään kuuluu myös ohjainkapulat, jotka simuloivat käsiä.

Tällä hetkellä käytössä ovat altistusympäristöt korkean paikan-, ahtaanpaikan-, ja käärmekammoisille, esiintymisjännitystä poteville luokkahuone- ja juhlasalitilanteissa sekä pelistudio Morrow Gamesin kanssa yhteistyössä toteuttama sovellus hämähäkkikammoisille. Sovellukset mahdollistavat portaittaisen altistuksen, kuten korkeuden säätämisen sekä hämähäkin kokoon, väriin että liikkuvuuteen vaikuttamisen. Esiintymisjännitykseen ohjelmoiduissa sovelluksissa voidaan vaikuttaa muun muassa yleisön määrään sekä katseiden intensiivisyyteen. Ahtaanpaikan altistuksessa voidaan puolestaan säätää portaittain huoneen tilaa seiniä liikuttamalla.

Myös uudet ja erilaiset virtuaaliset altistus ympäristöt, kuten piikkikammo, ovat työn alla.

Useammasta käyntikerrasta muodostuvan lyhytterapeuttisen työskentelyn lisäksi on mahdollista toteuttaa pelkästään virtuaalinen altistus. Korkean paikan kammosta olen toteuttanut tutkimuksen virtuaalisen altistuksen yhdistämisestä ratkaisukeskeiseen lyhytterapiaprosessiin yhdessä Turun Perhelääkäreiden kanssa.

Ei välttämättä sovellu ihmisille, joilla on alttius migreeniin tai matkapahoinvointiin. Ahdistusvasteen syntyminen virtuaalisessa ympäristössä on myös yksilöllistä.

Alla oleviin taulukoihin on kerätty altistusympäristöjen testikäyttäjien kokemukset ahdistusvasteen nousemisesta. Kokemus on mitattu BAI mittarilla, jossa pisteytetään yleisimmät fyysiset oireet sekä ajatukset ihmisen kokiessa ahdistuneisuutta. Sovelluksista otetut ruutukaappaukset eivät anna kokonaiskuvaa tilanteen uhkaavuudesta samalla tavoin, kuin virtuaaliseen ympäristön immersio ja läsnäolon tunne onnistuvat luomaan.

Korkean paikan kammo:

Testaajanumero BAI pisteet Tulkinta
1 48 vaikea
2 42 vaikea
3 2 vähäinen
4 9 lievä
5 15 lievä
6 11 lievä
7 22 keskivaikea
8 9 lievä

Hämähäkkikammo:

Testaajanumero BAI pisteet Tulkinta
1 40 vaikea
2 23 keskivaikea
3 23 keskivaikea
4 29 vaikea
5 38 vaikea
6 11 lievä
7 3 vähäinen

Käärmepelko:

Testaajanumero BAI pisteet Tulkinta
1 12 lievä
2 7 vähäinen
3 17 keskivaikea

Ahtaanpaikankammo (esiversio):

Testaajanumero BAI pisteet Tulkinta
1 0 ei vastetta
2 2 lievä

Esiintymisjännitys:

Testaajanumero BAI pisteet Tulkinta
1 7 Lievä
2 11 Lievä